Originály z Bali a Indonézie

Vše skladem

Ruční výroba

Ruční výroba z Indonesie

produkt

Vytvořte si to správné místo pro meditaci

22.2.2022 PhDr. Jiří Kočandrle

picture

Dnešní uspěchaná doba nabízí jen málo prostoru k zastavení a relaxaci. Čas pro sebe přitom potřebuje každý z nás. Chcete se zbavit stresu, utřídit si myšlenky nebo se pozitivně naladit? Vytvořte si příjemné útočiště, ve kterém můžete meditovat. Poradíme vám, jak s meditací začít, co je pro ni důležité co ve vaší svatyni nesmí chybět.

Vytvořte si příjemné útočiště, ve kterém můžete meditovat.

Zklidnění, koncentrace, meditace

Meditace je stav zklidněné mysli, kdy čas samovolně plyne a my se stáváme pouhými pozorovateli, kteří se neúčastní procesu myšlení a jsou pohrouženi v přítomném okamžiku. Jak tohoto stavu ale docílit, když v dnešní ukvapené době jsou právě překotné myšlenky naším největším nepřítelem? K meditaci se člověk musí dopracovat postupně.

Prvním krokem je naučit se koncentraci. Mysl je nejprve nutné zkrotit a zklidnit a dosáhnout stavu, kdy se soustředíme pouze na jedinou myšlenku či věc. To může být zpočátku velice těžké, mysl snadno odbíhá a naši hlavu zaplavují myšlenky, je proto důležité vždy se vědomě vrátit zpět k jediné věci, i kdyby to mělo být tisíckrát za minutu.

V této základní fázi nám k lepší koncentraci a zklidnění mysli mohou dopomoci různé pomůcky, jako je například plamen svíčky, oblíbený předmět, ke kterému se snadno upneme, soška „našeho“ božstva, meditační hudba nebo vonné tyčinky. Postupem času bude snazší a snazší soustředit se na jedinou věc, mysl přestane ubíhat všemi směry a člověk se dostane do role pozorovatele, kdy jeho mysl i tělo samovolně přejdou do meditace. V této fázi přestaneme tyto pomocné berličky ve formě různých pomůcek potřebovat a dojdeme k pochopení, že jediné, co k meditaci potřebuje, jsme my sami.

Klíčové je, aby bylo vaše meditační místo vždy stejné.

Důležité je především vytrvat a na meditaci nespěchat. Pokrok se krůček po krůčku dostaví a pokud má člověk pocit, že na sobě necítí žádné změny a mysl mu stále uhání všemi směry, je vhodné zhodnotit svůj současný stav se stavem před několika měsíci, kdy s meditací začínal. Uvědomí si, jak dlouhou cestu již ušel.

Příprava na meditaci

Před samotnou meditací je důležité sebe i meditační místo vhodně připravit. Napijte se vody, usaďte se na podložce do pohodlného, stabilního zkříženého sedu, tzv. sukhásany. Podložka je důležitá, jelikož při meditaci je potřeba být odizolován od země. Pokud to nejde, můžete se posadit i na židli. Narovnejte záda, aby mohly energie proudit, brada by měla být vodorovně se zemí. Položte dlaně na kolena a sepněte prsty do mudry – nejpoužívanější je gján mudra, ve které spojíte palec a ukazováček a zbylé tři prsty necháte napnuté.

Položte dlaně na kolena a sepněte prsty do mudry

Při koncentraci a následné meditaci se můžete zaměřit buď na bod mezi obočím nebo praktikovat metodu trátak, kdy se soustředíte na plamen svíčky, přičemž následně zavřete oči a hledíte na plamen i skrz zavřená víčka.

Každému vyhovuje něco jiného, každopádně dle naší osobní zkušenosti je nejvhodnější metodou pro meditaci soustředění se na vlastní dech. Je důležité ho žádným způsobem neovlivňovat, nechat ho plynout a pouze ho pozorovat, jak prochází nosem a pokračuje dále do plic. Nejprve ho sledujete pod špičkou nosu, následně pod bodem mezi obočím a pak následujete jeho cestu až dolů do plic a břicha.

Mysl se v rámci této praxe sama zklidní, postupem času zvýšíte svou míru koncentrace a samovolně přejdete do meditačního stavu. Ten poznáte tak, že jakmile z meditace vystoupíte, překvapí vás, kolik času uběhlo. Meditaci si člověk neuvědomuje, ani si z ní nic nepamatuje. Je pouze hluboce přítomen v současném okamžiku. Postupem času můžete při meditaci začít cítit vůně a slyšet zvuky, které jste dříve nikdy neslyšeli, což je známka skutečně velkého pokroku v meditační praxi. Pro začátek každopádně stačí, pokud se naučíte vědomě pracovat se svou myslí a dokážete ji uklidnit.

Mysl se v rámci této praxe sama zklidní, postupem času zvýšíte svou míru koncentrace

Vhodný meditační prostor

Meditovat se dá téměř všude, pokud umíte „vypnout“ všechny rušivé vjemy, které vás obklopují. Nejlepších výsledků ale dosáhnete na klidném místě, kde vás nikdo a nic neruší a kde můžete se plně soustředit jen na svou mysl, tělo a dech. Málokdo si může dovolit vyhradit si k meditacím celou místnost, stačí ale i klidný kout v obývacím pokoji či pracovně, kam se můžete uchýlit ve chvíli, kdy se ostatní členové rodiny pohybují jinde. Klíčové je, aby bylo vaše meditační místo vždy stejné. Jakmile si ho jednou vyberete, už ho neměňte. Na místě, kde meditujete, se totiž sbírá energie, kterou tam v rámci své meditační praxe budujete. Proto by se vždy mělo jednat o klidnější místo, které je jen vaše.

Ve vašem místě pro meditaci by se neměly objevovat žádné rušivé elementy a zároveň by mělo jít lehce vyvětrat. Je důležité před a po meditaci zabezpečit přísun čerstvého vzduchu, zejména pak při případném praktikování pránajámy – vědomého a volného usměrňování dechu. A už si své meditační místo vybavíte jakkoliv, nezapomínejte, že to nejdůležitější máte vždycky s sebou – sebe a svou mysl.